Ben jij van plan om te starten met een onderneming, maar weet jij niet waar je moet beginnen? Maak je geen zorgen! In deze blog helpen we je namelijk op weg met het samenstellen van een ultieme ondernemingsplan. Wij leggen je namelijk stapsgewijs uit welke onderwerpen moeten worden onderzocht, zodat jij gemakkelijk een eigen invulling kan geven!
Missie & visie
Elk bedrijf heeft een missie en visie, maar als allereerst leggen we je even uit wat dit precies inhoudt. Een missie is simpelweg wat je op dit moment met je bedrijf wilt bereiken en in een visie leg je uit wat je over een paar jaar bereikt wilt hebben. Dit is erg belangrijk om te formuleren, want zo zien mensen waar jouw bedrijf voor staat. Daarnaast is dit ook handig voor jezelf, want je kunt dan doelgericht werken.
Concurrentieanalyse
Spieken bij de concurrentie is zeker geen probleem! Je kunt er juist veel door leren. Het is handig om minimaal 3 concurrenten te analyseren. Hierbij kun je kijken of je bepaalde dingen van hun kunt overnemen of juist beter kan doen. Ook krijg je hierdoor inzicht op welke positie jouw bedrijf zal staan!
Doelgroep in kaart brengenHet in kaart brengen van de doelgroep is natuurlijk een onmisbare stap! Als je meerdere mensen wilt bereiken is het handig om een doelgroep segmentatie te maken. Hierdoor kun je gemakkelijk op iedere behoefte van een aparte doelgroep inspelen. Daarnaast is het ook handig om persona’s op te stellen. Dit zijn fictieve personen die je omschrijft. Op deze manier kun jij je beter verplaatsen in de mensen die je wilt bereiken.
Dit waren alweer de belangrijkste factoren die je zeker moet meenemen in je ondernemingsplan! Wij hopen dat deze blog je heeft kunnen helpen. Laat daarom zeker in de comments een reactie achter!